שבת
שטיפת כלים בשבת
שאלה האם אדם שרגיל במשך השבוע להשאיר כלים בכיור, צריך לנהוג כך גם בשבת ולא לשטוף כלים מעבר למה שהוא רגיל? או שמא גם אדם
קידוש הבוקר
הגמרא בפסחים (קו.) קובעת שיש לקדש את השבת גם ביום: ‘זכור את יום השבת לקדשו’ – זוכרהו על היין בכניסתו. אין לי אלא בלילה, ביום
נוסח הקידוש
פסוקי ‘ויכולו’ עיקרו של הקידוש מורכב משתי ברכות: ברכת הגפן (“בורא פרי הגפן”) וברכת הקידוש (“מקדש השבת”). לפני שתי הברכות אנו אומרים את פסוקי ‘ויכולו’.
קידוש על היין
הקידוש צריך להיאמר על כוס יין, כפי שנאמר בפירוש בדרשת הגמרא בפסחים (קו.): תנו רבנן… ‘זכור את יום השבת לקדשו’ – זוכרהו על היין בכניסתו.
מצוות הקידוש
מצוות הקידוש המצווה לקדש את השבת בכניסתה היא מצווה מן התורה, הנלמדת מן הפסוק “זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ” (שמות כ’, ז). כך נאמר בגמרא
האם אפשר להדליק נרות בלי לקבל שבת?
מחלוקת הראשונים כפי שלמדנו בפעמים הקודמות, השולחן ערוך (רס”ג, י) פוסק שאישה לא מקבלת שבת בהדלקתה כלל (אלא בתפילת ערבית). ממילא לדעתו אישה שמעוניינת לעשות
מתי מברכים על הדלקת נרות בשבת וביום טוב?
בפעם הקודמת למדנו שיש שלוש שיטות ביחס לקבלת שבת בהדלקת הנרות: א. שיטה א‘ (בה”ג לפי הבנת הרמב”ן) – המדליק נרות מקבל שבת בפעולת ההדלקה.
האם מקבלים שבת בהדלקת נרות?
האם מי שמדליק נרות שבת מקבל על עצמו את השבת בשעת ההדלקה? לשאלה זו יש השלכה לעניין עשיית מלאכה אחרי הדלקת נרות, זמן הברכה (לפני
הדלקת נרות כשיש תאורה חשמלית
כמה ראשונים כתבו שיש להדליק את נרות השבת במקום שיש להם משמעות, ולא במקום מואר מאוד שבו אור הנרות אינו נחוץ ואינו משמעותי. כך כותב
כמה נרות מדליקים?
הדלקת שני נרות מעיקר הדין די בהדלקת נר אחד בלבד. עם זאת, מדברי כמה ראשונים עולה שנהגו להדליק שני נרות. הראבי”ה (סימן קצ”ט) מציע שני
מדוע מדליקים נרות שבת?
הגמרא בשבת (כה:) קובעת: הדלקת נר בשבת – חובה. מדברי מדרש תנחומא (נח, א’) נראה שחובת הדלקת הנרות היא מן התורה: שנו רבותינו: על שלֹשה
קבלת שבת מוקדמת
בימות הקיץ יש הנוהגים לקבל את השבת ולהתפלל ערבית מבעוד יום, כדי שילדיהם יהיו ערים בזמן הקידוש והסעודה ולא יצטרכו ללכת לישון בשעה מאוחרת. באופן
ברכת הילדים
רבים נוהגים לברך את ילדיהם בליל שבת לפני הקידוש. הברכה נפתחת במילים “ישימך א-להים כאפרים וכמנשה” (בראשית מ”ח, כ) לבן, או “ישימך א-להים כשרה, רבקה,
שלום עליכם ואשת חיל
בגמרא בשבת (קיט:) נאמר: תניא, רבי יוסי בר יהודה אומר: שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו, אחד טוב ואחד רע.
האם מותר להזכיר את שם ה’ בזמירות שבת?
מדוע שרים זמירות שבת? המשנה ברורה (רפ”ט, ס”ק ה) מביא בשם הרוקח (סימן נ”ד), ש”אחר שאכלו כל צרכן יש מזמרים זמירות ושבח להקב”ה”. מדוע נהגו
איזו חלה בוצעים?
כפי שלמדנו, בשבת יש חובה לברך על שני כיכרות. למדנו גם שלהלכה, בשעת הברכה יש להחזיק את שני הכיכרות אך לבצוע רק אחד מהם, וכך
כיסוי החלות – הלכות נוספות
בפעם הקודמת למדנו על הטעמים השונים לחובת כיסוי החלות: א. כדי שיהיה ניכר שהסעודה היא לכבוד השבת (שאילתות). ב. מצד דיני קדימות בברכות, כדי שיהיה
כיסוי החלות
בגמרא בפסחים (ק:) נאמר: אין מביאין את השולחן אלא אם כן קידש, ואם הביא – פורס מפה ומקדש. הגמרא קובעת שיש להביא את השולחן עם
איזה לחם יש לקחת ללחם משנה?
שני כיכרות שלמים בפעם הקודמת למדנו את דברי רבי אבא (שבת קיז:): “בשבת חייב אדם לבצוע על שתי כיכרות”. מלשון זו משמע שיש לקחת שני
אכילת לחם בסעודות השבת
האם חייבים לאכול לחם בסעודות השבת, או שאפשר לאכול בהן דברים אחרים? התשובה לשאלה זו עולה מדיון הגמרא בהקשר אחר. הגמרא (ברכות מט:) קובעת שהשוכח
האם נשים חייבות בשלוש סעודות?
המצווה לאכול שלוש סעודות בשבת היא מצוַות עשה שהזמן גרמה. האם עקב כך נשים פטורות ממנה? סעודות שבת ואכילת המן רבנו תם (ספר הישר –
מדוע אוכלים שלוש סעודות?
הגמרא במסכת שבת (קיז:) מביאה מחלוקת תנאים בעניין מספר הסעודות שיש לאכול בשבת: תנו רבנן: כמה סעודות חייב אדם לאכול בשבת? שלֹש. רבי חידקא אומר:
חימום גבינה צהובה בשבת
חימום גבינה צהובה בשבת כאשר אנו באים לדון בחימום גבינה צהובה בשבת, עלינו להבחין בין שלושה מקרים: פיצה שנאפתה בתנור כל צרכה, וכעת היא קרה