כאמד”ט הוא כלי שפותח עבור הבנת מבנה משנה הלכתית, מה שמסייע ואף חיוני להבנת המשנה.
הרעיון הוא להנחיל לתלמידים כלי טכני זה כדי שיתמודדו באופן עצמאי עם לימוד משנה אף ללא תיווך המורה.
תהליך ארגון המשנה מתבצע בשני שלבים:
1. חילוק ואפיון
בשלב הראשון והחשוב יש לחלק את המשנה ולאפיין את החלקים לפי התפקידים המבניים השונים שלהם.
המאפיינים הם: כאמד”ט: כותרת, אומר, מקרה, דין וטעם.
כותרת – הכותרת לרוב תופיע בראש המשנה ותציג את הנושא הכללי עליו הדיון יסוב. לא לכל משנה יש כותרת.
אומר – האומר הוא הרכיב הקל ביותר לזיהוי – מי הוא הדובר? במקרה ולא מופיע דובר נדע שזהו תנא קמא. כמו כן, כאשר יש כמה אומרים למקרה אחד במשנה הדבר יסמן לנו על מחלוקת.
מקרה – המקרה הוא המצב בו עוסקת המשנה – פעמים מדובר ממש ב’מקרה’ בלשון שלנו, ופעמים מדובר בזמן, באדם שבו עוסקת המשנה או בתנאי שבו תלוי הדין.
דין – הדין הוא כיצד יש לנהוג בהתאם למקרה המופיע במשנה. במקרים רבים ניתן לזהות את הדין על ידי מילות דין: כשר, פסול, חייב, טמא, טהור וכו’.
טעם – הטעם בדרך כלל מופיע סמוך לדין, ויש בו הסבר לדין, גם הוא מתאפיין במילים: מפני, שנאמר, שמא, תלמוד לומר, כדי. ברוב המשניות הטעם לא כתוב אך התלמידים צריכים לדעת שהוא קיים, ובהמשך הלמידה יזהו אותו.
לכל מאפיין אות (האות הראשונה של המילה- א-אומר, כ- כותרת וכו’) וצבע המסמנים אותו. התלמידים מעתיקים את המשנה לפי חלקיה על מדבקות מיוחדות המסומנות באות ובצבע בהתאם למרכיבים השונים. המשניות המופיעות בחוברת מחולקות חלוקה בסיסית לפי שורות, מה שמקל על התלמידים את החלוקה והאפיון.
דוגמא:
3. ביצה שנולדה ביום טוב
בית שמאי אומרים: תאכל
ובית הלל אומרים: לא תאכל.
(ביצה א,א)
מקרה – ביצה שנולדה ביום טוב
אומר א’ – בית שמאי > דין א’ – תאכל
אומר ב’ – בית הלל > דין ב’ – לא תאכל
2. קישור
השלב המסיים הוא קישור המרכיבים השונים לרצף, שהופך את המשנה לתרשים זרימה.
איזה דין שייך לאיזה מקרה? לאיזה אומר שייך הדין? איזה דין הטעם מסביר? לחבר ולמתוח קוים בין החלקים השונים.
ככל שהתלמידים יעבדו פעמים רבות יותר עם כלי זה, הם ירכשו מיומנות זו, ויעשו זאת בקלות רבה יותר. רכישת המיומנות הזאת תסייע להם מאד בהבנת משניות.
יצירת מבנה למשנה מזמן את שאר הפעילויות במשנה. לאחר התמונה הכללית ניתן לברר ולהעלות שאלות בעקבות המבנה: מה פירוש המקרים? איזה מקרה קשור לאיזה דין? מהו הטעם? שאלות אלה יהוו כלי להתבוננות מעמיקה במשנה ומפתח להבנתה.