הגינה בשמיטה
עמוד הבית » הגינה בשמיטה
הכנת הגינה לשמיטה א – עד מתי מותר לטעת עצים לקראת השמיטה?
תוספת שביעית על אף שכל דיני השביעית חלים רק מתחילת שנת השמיטה (מראש השנה), למדו חכמים (ראש השנה ט.) שישנו דין תוספת שביעית, ולכן מן
הכנת הגינה לשמיטה ב – הוראות מעשיות
בפינה הקודמת ראינו שניתן לטעת עצי פרי עד ט”ו באב של השנה השישית. האם יש היתר לטעת מאוחר יותר? מה דינם של גידולים אחרים? היתרים
כיצד קוטפים פירות בשמיטה?
איסור קצירה ובצירה בפרשת בהר נאמרו שני פסוקים הסותרים לכאורה זה את זה (ויקרא כ”ה, ה-ו): אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא
הפקרת פירות השביעית
הפקעת המלך או הפקעת האדם? נאמר בתורה: “והשביעית תשמטנה ונטשתה” (שמות כ”ג, יא), ומכאן שיש חובה להפקיר את פירות השדה בשנה השביעית. באופן עקרוני כל
הטיפול בגינה בשנת השמיטה א – מלאכות הקרקע האסורות בשמיטה מהתורה
בפרשת בהר (ויקרא כ”ה, ד) מפרטת התורה ארבע מלאכות האסורות בשביעית – זריעה, זמירה, קצירה ובצירה (ויקרא כ”ה, ד-ה): וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ
הטיפול בגינה בשנת השמיטה ב – המלאכות האסורות בשמיטה מדרבנן
מלבד המלאכות שנאסרו בשמיטה מהתורה, אסרו חכמים לבצע כל פעולה שמטרתה שיפור הצמיחה. לדוגמה: הברכה, הרכבה, זיבול (דישון), עידור, השקיה, כיסוח, טיפולים שונים בעצים ובפירות
הטיפול בגינה בשנת השמיטה ג – איך משקים את הגינה בשמיטה?
בין המלאכות שאסור לעשותן בשמיטה מדרבנן, המשנה (פ”ב מ”ד) מציינת את מלאכת ההשקיה. לאור זאת מסתבר שניתן יהיה להתיר השקיה דווקא במקום הפסד, כשאר מלאכות
הטיפול בגינה בשנת השמיטה ד – פעולות שאינן לצורך חקלאי
לעיתים אדם רוצה לעשות פעולה שאסורה בשמיטה, אך המטרה שלו כלל איננה חקלאית. לדוגמה, אדם רוצה ליישר שטח בגינה כדי לבנות “דק” או כדי להציב
הטיפול בגינה בשנת השמיטה ה – הנחיות מעשיות
לאור העקרונות שהעלנו במאמרים הקודמים, נציין מספר הנחיות מעשיות לגבי טיפול בגינה בשמיטה. הדברים שכתבנו מתייחסים בעיקר לגינות פרטיות. השקיה: יש להגדיל את המרווח בין
הטיפול בעציצים בשמיטה
האם דיני שמיטה חלים על עציצים? האם מותר לטפל בהם כרגיל או שיש לגביהם מגבלות? והאם יש הבדל בין סוגי עציצים שונים? זריעה בתוך הבית
גינה בבית משותף
האם איסור שביעית הוא על האדם או על הארץ? פרט לאיסורים על העבודה בקרקע (“שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור”), התורה מצווה: “ושבתה הארץ שבת