מנהגי אבלות בספירת העומר
עוד הלכות ספירת העומר
יום העצמאות וימי הזיכרון
ספירת העומר
“לעומר” או “בעומר”?
האם כאשר סופרים את ספירת העומר צריך לומר “היום כך וכך לעומר” או “היום כך וכך בעומר“? רוב הראשונים לא הזכירו כלל את המילים “לעומר”
“כמה היום לעומר?”
מי שטרם ספר בעצמו, והגיע זמן ספירת העומר ושאלו חברו “כמה ימים היום לעומר?”, כתב האבודרהם (הלכות ספירת העומר, סוף עמ’ רמב), שיאמר לו “אתמול
המסופק אם ספר ספירת העומר
שו”ת תרומת הדשן (ל”ז) עוסק בשאלה מה דינו של אדם שמסופק אם ספר – האם בשאר הלילות הוא יכול לספור בברכה? תרומת הדשן מכריע שבמקרה
השוכח לספור בלילה – האם יספור ביום?
רבים מדיני ספירת העומר נלמדים מקצירת העומר (מנחות סו ע”א). לעניין קצירת העומר, מצאנו שתי משניות הסותרות זו את זו. המשנה במנחות (עא ע”א) אומרת:
שמיעת מוזיקה בספירת העומר
האם מותר לשמוע מוזיקה בספירת העומר? בגמרא או בראשונים לא מצאנו איסור נגינה בספירת העומר. המגן אברהם (תצ”ג, ס”ק א) כותב שיש לאסור ריקודים ומחולות
איסור נישואין ותספורת בספירת העומר
איסור נישואין בספירת העומר המקור הקדום ביותר למנהגי האבלות בספירת העומר מופיע בתשובת רב נטרונאי גאון (תשובות הגאונים, שערי תשובה, סי’ רע”ח),. בתשובה זו הוא
זמנם של מנהגי האבלות בספירת העומר
מה הזמן שבו נוהגים את מנהגי האבלות? הרקע לדיני האבלות נלמד מהגמרא במסכת יבמות (סב ע”ב) המספרת על מותם של תלמידי רבי עקיבא. ומוסיפה הגמרא:
מדוע נוהגים מנהגי אבלות בספירת העומר?
ימי ספירת העומר – ימי שמחה! ימי ספירת העומר הם ביסודם ימי שמחה. ימים אלו הם הימים הראשונים שעם ישראל התנהל כעם חופשי לאחר היציאה
בר מצווה בספירת העומר
ילד שיום בר המצווה שלו חל במהלך ימי ספירת העומר, והקפיד לספור בכל הימים מתחילת הספירה ועד בר המצווה, האם הוא יכול להמשיך לספור ספירת
מנהגי אבלות של ספירת העומר ביום העצמאות
האם מנהגי האבלות של ספירת העומר נוהגים ביום העצמאות? ומה הדין ביום ירושלים? יש מנהגים שונים באילו ימים מימי ספירת העומר חלים מנהגי האבלות. לפי
ספירת העומר בימינו – מדאורייתא או מדרבנן?
במה תלויה ספירת העומר? התורה תלתה את חיוב הספירה בהקרבת קרבן העומר ולא נקבה תאריך מסוים שהספירה מתחילה בו (ויקרא כ”ג, טו-טז): וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת
התהליך של ספירת העומר
“וספרתם לכם” מצוות עשה מן התורה לספור חמישים יום, החל ביום הקרבת העומר מן השעורים (ט”ז בניסן) וכלה ביום הקרבת שתי הלחם מן החיטים (חג
השוכח לספור יום אחד
כתב בעל הלכות גדולות (הובא בתוספות מנחות סו ע”א ד”ה זכר; מגילה כ ע”ב ד”ה כל): פסק בהלכות גדולות שאם הפסיק יום אחד ולא ספר
גילוח לכבוד שבת בספירת העומר
במהלך ימי ספירת העומר נפטר מו”ר הרב אהרן ליכטנשטיין זצ”ל. קשה לתאר את מו”ר במלים. אי אפשר לתאר דמות נעלה כל כך בכתיבה או בדיבור.
גזל במדורת ל”ג בעומר
ילדים מסתובבים בחוצות העיר או היישוב בכדי לחפש עצים למדורה. האם הם רגישים לאיסור גזל? האם הם שמים לב שמשטח עץ שהם לוקחים אולי משמש
האם מותר לברך שהחיינו בימי הספירה?
בספר חסידים (תת”מ) מובא שיש מן החסידים שהיו נוהגים שלא לאכול פרי חדש בימי בין המְצרים: יש חסידים מחסידים הראשונים שלא היו אוכלים שום פרי