ערב פסח שחל בשבת
עוד הלכות פסח
ליל הסדר
כשרות הבית לפסח
דינים שונים
שטיפת כלים בשבת
שאלה האם אדם שרגיל במשך השבוע להשאיר כלים בכיור, צריך לנהוג כך גם בשבת ולא לשטוף כלים מעבר למה שהוא רגיל? או שמא גם אדם
מהו גודל הכיפה?
שאלה האם ישנו גודל מסוים לכיפה? האם הכיפה צריכה לכסות את רוב הראש? תשובה ישנם כמה טעמים להליכה עם כיפה. טעם אחד הוא שהכיפה
מהלכות בין המצרים
שאלה שלום הרב, האם מותר לשמוע מוזיקה או ללכת להופעות בשלושת השבועות? ומה הדין לגבי הליכה לים, קניית בגדים חדשים או חתימה על חוזה חדש?
הזכרת שם האב בעלייה לתורה
שאלה למנהג האשכנזים, האם ניתן להעלות את העולה לתורה ללא הזכרת שם אביו, אלא כמנהג הספרדים – “שלישי יעלה בכבוד” וכדומה? תשובה במבט ראשון
מי שאינו יכול להדליק בזמן – מה יעשה?
אדם שיודע שלא יוכל להדליק נרות חנוכה בזמן, כיצד עליו לנהוג? בפעמים הקודמות הרחבנו באפשרות של הדלקה בשעה מאוחרת, אך האם יש אפשרויות נוספות?
קריאת פרשת הנשיאים
מדוע קוראים את פרשת הנשיאים? המשנה (מגילה ל ע”ב) מביאה את רשימת הקריאות בתורה בחגים, ואומרת שבחנוכה קוראים את פרשת קרבנות הנשיאים שבפרשת נשא (במדבר
דיני אנינות ואבלות בחנוכה
אנינות מי שאחד משבעת קרוביו נפטר, הרי הוא אונן עד לאחר הקבורה. המשמעות העיקרית לדין זה היא שאונן פטור מן המצוות. אנינות נוהגת כרגיל בחנוכה,
הנרות הללו קודש הם
לאחר הדלקת נרות חנוכה נוהגים לומר: הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ אָנוּ מַדְלִיקִים עַל הַנִּסִּים וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה עַל
ברכת “שעשה ניסים”
הברכה השנייה שמברכים על הדלקת נרות היא ברכת “שעשה ניסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה”. ברכה זו היא ברכה מיוחדת, משום שבדרך כלל מברכים על
להדליק נר של חנוכה
“אשר קידשנו במצוותיו וציוונו“ בהדלקת נר חנוכה מברכים שתי ברכות – “להדליק נר של חנוכה” ו”שעשה ניסים”, וביום הראשון מוסיפים ברכה שלישית – “שהחיינו” (שבת
זמן ההדלקה בדיעבד – הלכה למעשה
בפעם הקודמת ראינו שבברייתא נאמר שמדליקים את הנרות “עד שתכלה רגל מן השוק”, ובגמרא יש לכך שני פירושים: א. ניתן להדליק רק עד שתכלה רגל
מאיזה נר מתחילים להדליק?
איזה נר מדליקים ראשון – הנר החדש או הנר שכבר הודלק ביום הקודם? בגמרא לא מצאנו התייחסות לשאלות אלו, אולם בדברי הראשונים והאחרונים מצאנו כמה
כיצד מסדרים את הנרות?
הגמרא (שבת כג ע”ב) אומרת שאם אדם מילא קערה בשמן ושם עליה פתילות, הרי זה כעין מדורה ולא יצא ידי חובה. אולם אם כיסה את
מדוע חנוכה הוא שמונה ימים? (קושיית הבית יוסף)
קושיה ידועה, המפורסמת בשמו של הבית יוסף שמביאה בדבריו (סימן תר”ע; וכן במאירי שבת כא ע”ב, ותוספות הרא”ש שם) היא על מספרם של ימי החנוכה:
“חנוכה” על שום מה?
מדוע קוראים לחנוכה בשם זה? בספר מקבים א (פ”ד) מסופר שביום זה חנכו המכבים את המזבח: ויהי ביום החמישי ועשרים לחדש התשיעי הוא כסלו, בשנת
חובת סעודה בחנוכה
האם ימי החנוכה נקבעו כימי שמחה? האם יש בהם חובת סעודה? כאשר הגמרא מתארת את נס חנוכה היא אומרת ש”לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים
מנהגי חנוכה
סביב חג החנוכה יש מנהגים רבים שאינם קשורים לנושאים הלכתיים, אך יש להם השפעה על אופי החג. מקורם של חלק מהמנהגים לא ברור, כפי שנראה
זמן ההדלקה בדיעבד
בפעם הקודמת למדנו על מחלוקת הפוסקים בשאלה מהו זמן הדלקת הנרות לכתחילה – בשקיעה, בצאת הכוכבים, או בין השקיעה לצאת הכוכבים. בפועל, לא תמיד מצליחים
נס פך השמן
שני ניסים מרכזיים אירעו בחנוכה: נס הניצחון במלחמה ונס פך השמן. הרמב”ם (חנוכה פ”ג ה”א-ג) מציין את שני הניסים כבסיס לקביעת חג החנוכה, אולם הגמרא
הדלקה בפנימיה ובמקומות אירוח נוספים
היכן צריכים להדליק בני ישיבות או אחרים המתגוררים בפנימייה וסמוכים לשולחן הוריהם, כגון סטודנטים, חיילים, תלמידות מדרשה, בנות שירות הלאומי וכן הלאה? האם בחדר האוכל
מקרים שונים של הדלקה מחוץ לבית
בפינה הקודמת ביארנו את העקרונות השונים הנוגעים להדלקת האורח. כעת נתייחס לכמה מקרים שכיחים של אירוח שעולה בהם השאלה כיצד לנהוג למעשה. א. אדם
המתארח בבית אחר – כיצד ידליק?
היכן יש להדליק כאשר מתארחים בבית אחר? כדי לברר שאלה זו יש לדון בשלושה נושאים: א. מהי הזיקה הנדרשת בין האדם לבית שבו הוא מתארח?
מקום ההדלקה בפתח
גובה ההדלקה הרצוי הגמרא (בבא קמא סב ע”ב) אומרת שמצווה להניח את הנר למטה מעשרה טפחים. הרא”ש (שבת פ”ב סימן ה’) מסביר שבאופן כזה יש
הדלקה בבניין דירות
בפעמים הקודמות למדנו שהשולחן ערוך (תרע”א, ה) פוסק שמי שגר בבית שלפניו חצר צריך להדליק בפתח החצר (כשיטת תוספות) ולא בפתח הבית (כשיטת רש”י). בימינו,
היכן מדליקים בבית פרטי?
היכן ידליק את הנרות אדם שמתגורר בבית פרטי שיש לפניו חצר? לאור פסיקת השולחן ערוך, אדם כזה ידליק בפתח החצר ולא בדלת הבית. “פתח” איננו
היכן מדליקים נרות חנוכה?
הגמרא במסכת שבת (כא ע”ב) דנה בשאלה היכן צריך להדליק נר חנוכה: תנו רבנן: נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ. אם היה דר
כמה נרות מדליקים?
בפעם הקודמת למדנו את דברי הברייתא (שבת כא ע”ב), האומרת שלדעת בית הלל, המהדרין מן המהדרין לא מדליקים נר אחד בלבד אלא “מוסיף והולך”, וראינו
“מהדרין מן המהדרין” – כיצד מדליקים?
הגמרא (שבת כא ע”ב) אומרת: תנו רבנן: מצות חנוכה נר איש וביתו. והמהדרין – נר לכל אחד ואחד. והמהדרין מן המהדרין, בית שמאי אומרים: יום
להאיר את החושך (למה מדליקים נרות דווקא בלילה?)
הדלקת הנרות נעשית כשמחשיך, בתחילת הלילה. מדוע דווקא בלילה? הסיבה הפשוטה היא שבאופן זה ניכר או הנר, וכך היא לשון הרמב”ם (פ”ג ה”ג): “להראות ולגלות
זמן ההדלקה בשבת חנוכה
הדלקת נרות בערב שבת האם בערב שבת יש להקדים נרות שבת או נרות חנוכה? מצד אחד, תדיר ושאינו תדיר – תדיר קודם, ואם כך צריך
כמה זמן הנרות צריכים לדלוק?
הגמרא בשבת (כא ע”ב) אומרת: מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק. כלומר, זמן מצוות נר חנוכה הוא “משתשקע חמה” ועד “שתכלה רגל מן
זמן ההדלקה לכתחילה
הברייתא במסכת שבת (כא ע”ב) אומרת: מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק. מתי חל זמן “משתשקע החמה”? מן הברייתא עולה שתחילת זמן
הכנסת אורחים
שניים ממעשי החסד של אבותינו המפורשים בתורה הם הכנסת אורחים. הכנסת אורחים אחת, שמופיעה בתורה בצורה מאוד מפורטת, היא זו של אברהם אבינו (בתחילת פרשת
מצוות ביקור חולים
הגמרא במסכת נדרים (מ.) מספרת: מעשה בתלמיד אחד מתלמידי רבי עקיבא שחלה. לא נכנסו חכמים לבקרו, ונכנס ר’ עקיבא לבקרו, ובשביל שכיבדו וריבצו לפניו –
לפתוח את העיניים
בפעם הקודמת למדנו על כך שאברהם אבינו הוא מקור החסד בעם ישראל. בהקשר זה אפשר ללמוד דבר נפלא מדרכו של אברהם אבינו בקיום מצוות הכנסת
החסד – מידתו של אברהם אבינו
הנביא מיכה (ז’, כ) אומר שמידתו של אברהם אבינו היא מידת החסד: תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבותינו מימי קדם. מנין שהחסד הוא
מצוות הקהל – סיום השמיטה
מדי שבע שנים, בחג הסוכות שלאחר השמיטה, מתקיים מעמד מרגש ביותר – מעמד הקהל. כל העם, “האנשים הנשים והטף וגרך אשר בשעריך” נאספים בבית המקדש
קדושת שביעית בארבעת המינים
האם יש קדושת שביעית בארבעת המינים? כיצד הדבר משפיע על רכישתם או על השימוש בהם? בשאלה זו יש לחלק בין המינים השונים: אתרוג אתרוג
מהו פרוזבול וכיצד הוא פועל?
התוצאה הטבעית של מצוות שמיטת כספים עלולה להיות מניעת הלוואות לפני השמיטה. לכן התורה מזהירה (דברים ט”ו, ט-י): הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ
אילו חובות נשמטים בשמיטת כספים?
מועד הפירעון לאחר השמיטה הגמרא (מכות ג:) מביאה מחלוקת בשאלה האם שביעית משמטת הלוואה שמועד הפירעון שלה חל רק לאחר שנת השמיטה, ולא מכריעה. להלכה,
מתי זמן שמיטת כספים?
הציווי על שמיטת כספים בפרשת ראה מצווה התורה על שמיטת הכספים (דברים ט”ו, א-י): מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה: וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה שָׁמוֹט כָּל בַּעַל
אסור לדבר?
בפרשת קדושים אומרת התורה (ויקרא י”ט, טז): לא תלך רכיל בעמיך, לא תעמוד על דם רעך, אני ה’. מה פירוש הציווי “לא תלך רכיל בעמיך”?
איך עושים חסד?
החסד – יסוד העולם כפי שלמדנו בפעם הקודמת, הביטוי המעשי העיקרי של מצוות ואהבת לרעך כמוך הוא בגמילות חסדים עם הסובבים אותנו. בכל פעם שגומלים
ואהבת לרעך כמוך – כיצד?
מה זאת אהבה? בדרך כלל במצוות עשה יש מעשה מסוים שצריך לעשות. לדוגמה, צריך להניח תפילין וכך מקיימים את המצווה. צריך לאכול מצה בליל הסדר,
קידוש הבוקר
הגמרא בפסחים (קו.) קובעת שיש לקדש את השבת גם ביום: ‘זכור את יום השבת לקדשו’ – זוכרהו על היין בכניסתו. אין לי אלא בלילה, ביום
נוסח הקידוש
פסוקי ‘ויכולו’ עיקרו של הקידוש מורכב משתי ברכות: ברכת הגפן (“בורא פרי הגפן”) וברכת הקידוש (“מקדש השבת”). לפני שתי הברכות אנו אומרים את פסוקי ‘ויכולו’.
קידוש על היין
הקידוש צריך להיאמר על כוס יין, כפי שנאמר בפירוש בדרשת הגמרא בפסחים (קו.): תנו רבנן… ‘זכור את יום השבת לקדשו’ – זוכרהו על היין בכניסתו.
מצוות הקידוש
מצוות הקידוש המצווה לקדש את השבת בכניסתה היא מצווה מן התורה, הנלמדת מן הפסוק “זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ” (שמות כ’, ז). כך נאמר בגמרא
האם אפשר להדליק נרות בלי לקבל שבת?
מחלוקת הראשונים כפי שלמדנו בפעמים הקודמות, השולחן ערוך (רס”ג, י) פוסק שאישה לא מקבלת שבת בהדלקתה כלל (אלא בתפילת ערבית). ממילא לדעתו אישה שמעוניינת לעשות
מתי מברכים על הדלקת נרות בשבת וביום טוב?
בפעם הקודמת למדנו שיש שלוש שיטות ביחס לקבלת שבת בהדלקת הנרות: א. שיטה א‘ (בה”ג לפי הבנת הרמב”ן) – המדליק נרות מקבל שבת בפעולת ההדלקה.
האם מקבלים שבת בהדלקת נרות?
האם מי שמדליק נרות שבת מקבל על עצמו את השבת בשעת ההדלקה? לשאלה זו יש השלכה לעניין עשיית מלאכה אחרי הדלקת נרות, זמן הברכה (לפני
הדלקת נרות כשיש תאורה חשמלית
כמה ראשונים כתבו שיש להדליק את נרות השבת במקום שיש להם משמעות, ולא במקום מואר מאוד שבו אור הנרות אינו נחוץ ואינו משמעותי. כך כותב
כמה נרות מדליקים?
הדלקת שני נרות מעיקר הדין די בהדלקת נר אחד בלבד. עם זאת, מדברי כמה ראשונים עולה שנהגו להדליק שני נרות. הראבי”ה (סימן קצ”ט) מציע שני
מדוע מדליקים נרות שבת?
הגמרא בשבת (כה:) קובעת: הדלקת נר בשבת – חובה. מדברי מדרש תנחומא (נח, א’) נראה שחובת הדלקת הנרות היא מן התורה: שנו רבותינו: על שלֹשה
קבלת שבת מוקדמת
בימות הקיץ יש הנוהגים לקבל את השבת ולהתפלל ערבית מבעוד יום, כדי שילדיהם יהיו ערים בזמן הקידוש והסעודה ולא יצטרכו ללכת לישון בשעה מאוחרת. באופן
“לעומר” או “בעומר”?
האם כאשר סופרים את ספירת העומר צריך לומר “היום כך וכך לעומר” או “היום כך וכך בעומר“? רוב הראשונים לא הזכירו כלל את המילים “לעומר”
“כמה היום לעומר?”
מי שטרם ספר בעצמו, והגיע זמן ספירת העומר ושאלו חברו “כמה ימים היום לעומר?”, כתב האבודרהם (הלכות ספירת העומר, סוף עמ’ רמב), שיאמר לו “אתמול
המסופק אם ספר ספירת העומר
שו”ת תרומת הדשן (ל”ז) עוסק בשאלה מה דינו של אדם שמסופק אם ספר – האם בשאר הלילות הוא יכול לספור בברכה? תרומת הדשן מכריע שבמקרה
השוכח לספור בלילה – האם יספור ביום?
רבים מדיני ספירת העומר נלמדים מקצירת העומר (מנחות סו ע”א). לעניין קצירת העומר, מצאנו שתי משניות הסותרות זו את זו. המשנה במנחות (עא ע”א) אומרת:
שמיעת מוזיקה בספירת העומר
האם מותר לשמוע מוזיקה בספירת העומר? בגמרא או בראשונים לא מצאנו איסור נגינה בספירת העומר. המגן אברהם (תצ”ג, ס”ק א) כותב שיש לאסור ריקודים ומחולות
שיעור אכילת מצה – הלכה למעשה
כדי לברר את כמות המצה שיש לאכול הלכה למעשה, יש לברר מהו שיעור ‘כזית’. הרחבנו בכך בפינה נפרדת, וכאן נכתוב רק את עיקרי הדברים.
מצוות אכילת מצה בליל הסדר
מצוַות אכילת מצה בזמן הזה הגמרא בפסחים (קכ.) מביאה מחלוקת אמוראים בשאלה, האם מצוַות אכילת מצה בזמן הזה היא מדאורייתא או מדרבנן. לדעת רב אחא
מדיני הכורך
מדיני הכורך אופן הכריכה לדעת רבנו חננאל (קטו.), הלל היה “כורך המרור על המצה”, כלומר שהיה עוטף את המצה במרור. וכן כתב ספר החינוך (מצווה
מדוע עושים “כורך”?
הגמרא (קטו.) מביאה מחלוקת תנאים בשאלה, כיצד מתקיימת אכילת מצה ומרור בזמן שבית המקדש קיים. לדעת חכמים, יש לאכול מצה לחוד ומרור לחוד, ואילו הלל
מדוע אוכלים ביצים בליל הסדר?
נהגו לאכול ביצים בליל הסדר. וכך כתב הרמ”א (תע”ו, ב): נוהגים בקצת מקומות לאכול בסעודה ביצים זכר לאבלות, ונראה לי הטעם משום שליל תשעה באב
אכילת בשר בליל הסדר
האם מותר לאכול בשר צלי בליל הסדר? המשנה בפסחים (נג.) אומרת: מקום שנהגו לאכול צלי בלילי פסחים – אוכלין. מקום שנהגו שלא לאכול – אין
יום שחרור ירושלים
ערב מלחמת ששת הימים, בשנת תשכ”ז (1967 למניינם), המצב הביטחוני במדינה היה מתוח מאוד. מדינות ערב התכוננו למלחמה עם מדינת ישראל, ובישראל חששו מפני תוצאות
האם אומרים תחנון בכ”ט באייר?
כ”ט באייר נמצא בין שני ימים שאין אומרים בהם תחנון – יום ירושלים וראש חודש סיוון. האם דבר זה גורם לכך שגם בכ”ט באייר אין
האם מותר לעמוד בצפירה?
ביום הזיכרון לשואה ולגבורה וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נוהגים במנהגי אבלות שונים – הדלקת נר נשמה, אמירת תפילת יזכור ועוד. אחד מהמנהגים הבולטים ביותר,
איסור נישואין ותספורת בספירת העומר
איסור נישואין בספירת העומר המקור הקדום ביותר למנהגי האבלות בספירת העומר מופיע בתשובת רב נטרונאי גאון (תשובות הגאונים, שערי תשובה, סי’ רע”ח),. בתשובה זו הוא
זמנם של מנהגי האבלות בספירת העומר
מה הזמן שבו נוהגים את מנהגי האבלות? הרקע לדיני האבלות נלמד מהגמרא במסכת יבמות (סב ע”ב) המספרת על מותם של תלמידי רבי עקיבא. ומוסיפה הגמרא:
מדוע נוהגים מנהגי אבלות בספירת העומר?
ימי ספירת העומר – ימי שמחה! ימי ספירת העומר הם ביסודם ימי שמחה. ימים אלו הם הימים הראשונים שעם ישראל התנהל כעם חופשי לאחר היציאה
בר מצווה בספירת העומר
ילד שיום בר המצווה שלו חל במהלך ימי ספירת העומר, והקפיד לספור בכל הימים מתחילת הספירה ועד בר המצווה, האם הוא יכול להמשיך לספור ספירת
סוגי העצים שמברכים עליהם
האם מברכים דווקא על אילנות מאכל? בגמרא וברמב”ם (ברכות פ”י הי”ג) לא מצאנו שיש להקפיד לברך דווקא על אילנות מאכל, אלא רק שיש להקפיד לברך
ברכת האילנות על עץ ערלה או עץ מורכב
ברכה על עץ של ערלה רבי עקיבא איגר (על השולחן ערוך, רכ”ו) מסתפק אם אפשר לברך ברכת האילנות על עץ של ערלה. הסיבה שלא לברך
על אילו עצים מברכים?
על כמה אילנות מברכים? בגמרא או בראשונים אין הגבלה מפורשת למספר האילנות הנדרשים לצורך ברכת האילנות, ובפשטות משמע שגם על אילן אחד אפשר לברך. אולם
ברכה בראייה הראשונה
האם צריך לברך ברכת האילנות דווקא בפעם הראשונה שרואים אילנות פורחים? כדי לענות על השאלה אפשר להקביל את ברכת האילנות לברכת שהחיינו, ששתיהן נתקנו על
ברכת האילנות בשבת
במקומות שונים (כדוגמת איזמיר (עיינו מועד לכל חי א’, ח) וג’רבה (עיינו זכרי כהונה (מהדורת תשס”א), עמ’ קפו)) נהגו שלא לברך ברכת האילנות בשבת, והפוסקים
ברכת האילנות – דווקא בחודש ניסן?
הגמרא (ברכות מג ע”ב) כותבת שהיוצא בימי ניסן מברך ברכת האילנות. מכאן נראה לכאורה שהברכה נאמרת דווקא בחודש ניסן, ואי אפשר לברך ברכה זו בחודש
מהי ברכת האילנות ומה מיוחד בה?
איזו ברכה היא ברכת האילנות? ישנם שלושה סוגים עיקריים של ברכות: ברכת המצוות, ברכת הנהנין וברכת השבח. ברכת האילנות אינה ברכת המצוות (שהרי בראיית האילן
מדוע מברכים את ברכת האילנות?
הגמרא (ברכות מג ע”ב) אומרת שהיוצא בימי ניסן ורואה אילנות מלבלבים, מברך ברכת האילנות: אמר רב יהודה: האי מאן דנפיק ביומי ניסן וחזי אילני דקא
מדוע נוטלים ידיים פעם שנייה?
הגמרא (פסחים קטו:) אומרת: נטל ידיו בטיבול ראשון – נוטל ידיו בטיבול שני. כלומר, לפני ברכת המוציא יש ליטול שוב את הידיים. הגמרא תמהה על
מי אומר את ההגדה?
לדעת שולחן ערוך הרב (תע”ג, כד), רק בעל הבית אומר את ההגדה, וכולם יוצאים מדין ‘שומע כעונה’, שכן “ברב עם הדרת מלך”, וכן דעת הגר”א
האם צריך לומר את המגיד בהסבה?
נחלקו הפוסקים האם יש לומר את ההגדה בהסבה. השל”ה (פסחים, כג.) כתב שיש לומר את ההגדה באימה וביראה. מכאן הסיקו שולחן ערוך הרב (תע”ג, מח)
האם מברכים על סיפור יציאת מצרים?
המצווה המרכזית בליל הסדר היא ה’מגיד’, סיפור יציאת מצרים. חלק זה של ההגדה פותח ב”הא לחמא עניא”, ולאחר שאלות הבנים אנו פותחים בסיפור עצמו: “עבדים
הזכרת יציאת מצרים בליל הסדר
בליל הסדר ישנה מצווה מיוחדת לספר ביציאת מצרים (שמות י”ג, ח): וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה’ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. אולם, למעשה
ברכת הילדים
רבים נוהגים לברך את ילדיהם בליל שבת לפני הקידוש. הברכה נפתחת במילים “ישימך א-להים כאפרים וכמנשה” (בראשית מ”ח, כ) לבן, או “ישימך א-להים כשרה, רבקה,
סעודת פורים ביום שישי
כשפורים חל ביום שישי (בפרזים או במוקפים), האם ניתן לעשות סעודת פורים סמוך לסעודת השבת? כאשר פורים חל באמצע השבוע המנהג המקובל הוא לערוך את
מתי שוברים את המצה?
הרמב”ם (פ”ח ה”ו) כתב ששוברים את המצה סמוך לאכילה, לפני שמברכים על המצה: …ואחר כך מברך ‘על נטילת ידים’ ונוטל ידיו… ולוקח שני רקיקין, חולק
כמה מצות צריך בליל הסדר?
מצה שבורה בדרך כלל, בכל שבת ויום טוב, יש לברך על ‘לחם משנה‘ – שני לחמים שלמים. אולם בליל הסדר יש לאכול מצה שבורה: בפרשת
אכילת הכרפס
האם יש לאכול מן הכרפס כזית? הרמב”ם (פ”ח ה”ב) כתב שיש לאכול כזית כרפס: מתחיל ומברך ‘בורא פרי האדמה’, ולוקח ירק ומטבל אותו בחרוסת, ואוכל
ורחץ – נטילת ידיים לכרפס
“דבר שטיבולו במשקה” הגמרא בפסחים (קטו.) אומרת: אמר רב אושעיא: כל שטיבולו במשקה, צריך נטילת ידיים. כלומר, כל מאכל רטוב הנאכל ביד, צריך ליטול ידיים
מדיני ארבע כוסות
זמן הקידוש השולחן ערוך (תע”ב, א) פסק על פי תרומת הדשן (סימן קל”ז), שאף על פי שבדרך כלל בשבת ובמועדים ניתן לעשות קידוש מבעוד יום,
האם צריך לברך על כל אחת מהכוסות?
הראשונים נחלקו האם צריך לברך על כל אחת מהכוסות, או שדי בברכה אחת על כולן. לדעת הרי”ף (כד. בדפי הרי”ף) והרמב”ם (פ”ח ה”ה וה”י), יש
שלום עליכם ואשת חיל
בגמרא בשבת (קיט:) נאמר: תניא, רבי יוסי בר יהודה אומר: שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו, אחד טוב ואחד רע.
פסח שחל בשבת
כאשר יום טוב ראשון של פסח חל בשבת, יש כמה הלכות מיוחדות שנוגעות הן לחג הפסח והן לשבתות שלפניו ושלאחריו. אמירת ‘ויהי נועם’ במוצאי
יין או מיץ ענבים?
בגמרא בבבא בתרא (צז:) מבואר, שניתן לכתחילה לעשות קידוש על מיץ ענבים: “סוחט אדם אשכול של ענבים ואומר עליו קידוש היום”. וכך נפסק בשולחן ערוך